fbpx

Våre beste tips til din markedsplan

Skrevet av: Lene Sandaunet
Dato: januar 6, 2023

For å nå dine mål, bør du lage en konkret markedsplan for året som kommer. Her viser vi deg hva den skal inneholde.

Tiden er inne for å starte med blanke ark som skal fylles med planer for året. Om du ikke gjorde det i desember, så er tiden inne for å sette deg mål for året. Økt omsetning, flere kunder eller styrking av merkevaren – målene er forskjellig fra bedrift til bedrift. Men uansett hva målene er, så er det viktig å ha en god plan for å nå dem!

De fleste bedrifter har en markedsstrategi (og har dere ikke det, så er det på tide å lage en. Les mer om markedsstrategi her eller her.) Dette er en overordnet plan for hvilke tjenester og produkter dere tilbyr, hvem målgruppen er, hvordan kommunisere til disse og ikke minst en overordnet plan for markedsføring og salg.

Deretter er det tid for å lage markedsplan!

Hva er egentlig en markedsplan?

En markedsplan er en detaljert plan for hvordan du skal markedsføre et produkt eller en tjeneste. Markedsplanen gir en oversikt over hvilke mål du har for markedsføringen, hva slags budskap du vil formidle, hvem målgruppen er og hvilke aktiviteter du skal gjennomføre for å nå dine mål. En markedsplan kan også inneholde informasjon om hvilke midler du skal bruke for å nå målgruppen, hva budskapet skal være, hvilke tidsfrister du har satt for deg selv, og hva du forventer å oppnå gjennom markedsføringen.

Har du satt deg mål om vekst i det nye året, så er det med andre ord viktig å ha en konkret plan for hvordan du skal få dette til, og hva som skal til av økonomi og ressurser.

 

Hvordan lage markedsplan

Hvordan lage en markedsplan?

En markedsplan er en detaljert plan som beskriver hvordan dere skal nå ut til markedet. Her er våre 9 tips til hvordan du skal nå dine mål:

1.Definer målene dine: Først må du bestemme deg for hva du vil oppnå med markedsplanen din. Dette kan inkludere mål om salg, lønnsomhet, kundetilfredshet, markedsandel osv, og at den er i henhold til den overordnede markedsstrategien.
En markedsplan bør inneholde kun ett mål. Har du flere mål for året, så bør du derfor lage flere markedsplaner.

2.Definer verdien av målet ditt: Dersom du når målet ditt, hva vil omsetningen og fortjenesten være? Uten å vite verdien av målet, er det vanskeligere å se og justere underveis.

3.Identifiser og definer din målgruppe eller målkunde: Hvilke personer eller bedrifter ønsker du å nå ut til? Definer din ideelle kunde, slik at du kan snakke direkte til denne. Vi anbefaler våre kunder å lage «personas» for å personifisere målkunden, og vær tro mot disse. Hvem er de og hva motiverer dem til å kjøpe dine produkter eller tjenester?

4.Analyser konkurrenten din: Hvem er dine konkurrenter, og hva gjør de for å nå sin målgruppe? Det hjelper deg i neste punkt.

5.USP: Definer dine USP (Unique Selling Point) ved å identifisere dine styrker og muligheter. Tenk på hva som gjør ditt selskap unikt, og hvilke muligheter som finnes for å utnytte disse styrkene. Hvorfor skal potensielle kunder velge deg foran andre i markedet? Hva er dine unike salgsargumenter og fordeler? Sørg for at du skiller deg fra konkurrenten og gjør deg selv attraktiv.

6.Kanalvalg: Finn ut hvilke kanaler som er mest hensiktsmessig for å nå din målgruppe. Hvor er de aktive, hvor kan du best nå dem – og ikke minst når er de mest mottakelige? Her hjelper det godt å ha laget personas og se på analyser fra tidligere, dersom det foreligger.

7.Ha oversikt: Lag deg et årshjul med detaljert beskrivelse av hva du skal gjøre for å iverksette markedsplanen det kommende året. Et årshjul er en handlingsplan, hvor du fører opp hvilke konkrete aktiviteter som skal gjennomføres, når de skal utføres, gjennom hvilke kanaler – og av hvem. Last ned gratis årshjul eller les mer om hva årshjul er her.

8.Estimer kostnadene og sett opp budsjett: Bestem deg for hva markedsføringen skal koste gjennom året, og sørg for at du har tilstrekkelige midler avsatt. Du skal se på disse kostnadene som en investering i fremtidig inntekt, det er derfor viktig å ha et edruelig og realistisk forhold til dette, som harmonerer med verdien av målet. For å finne det riktige budsjettet, må du ta hensyn til din bedrifts ressurser, samt markedsforhold og konkurranse. Sett først opp et overordnet budsjett; hva har du råd til å bruke på markedsføring, basert på bedriftens økonomi og mål. Deretter fordeler du dette ut på de forskjellige aktivitetene gjennom året. Husk at en markedsbudsjett er en levende plan, som kan endre seg igjennom året.

9.Evaluer underveis: Sett deg delmål gjennom året for å måle fremgangen, og evaluer regelmessig. Hvor ofte avhenger litt av hva markedsplanen består i, men som en tommelfingerregel sier vi at man bør måle og evaluere aktivitetene på SoMe hver tredje måned. Har du planlagt større eller enkeltstående kampanjer, bør disse evalueres så snart de er ferdige, eventuelt underveis for å justere dersom de går over lengre tid. Organisk innholdsmarkedsføring, derimot, gjerne tar 3-6 måneder før man kan forvente å se resultater. Juster planen underveis, og følg med din ROI (return of investment, eller avkastning) slik at markedsbudsjettet brukes riktig. Du bør også sette deg mål for hvordan du skal måle, for å kunne se om markedsplanen er effektiv. Slik kan du lett se hva som gir best avkastning på investeringen, samt gjør det enklere å revurdere og justere budsjettet etter hvert som behovene endrer seg underveis.

Vil du booste dine ansatte med motivasjon og giv før igangsetting av planene for det nye året? Da kan vi anbefale å sparke det nye året i gang med en kick off! Les mer i vår artikkel om kick off.

Ta kontakt

La oss starte med en prat. Send oss en melding her, så tar vi kontakt med deg.
Drift reklame & design gir vår kunder oppdrift gjennom digital markedsføring, merkevarebygging og visuell kommunikasjon.
Her er vi
Østre Kanalgate 1
1531 Moss

Storgata 6
1607 Fredrikstad
crossmenu