Mange trykksaker er erstattet av digitale løsninger. Aviser, ukeblader, magasiner har blitt digitale, de trykte utgavene går ned i opplag. En naturlig og god utvikling på mange måter; man sparer miljøet for felling av en hel «regnskog» for å produsere papir og man har mulighet for å redigere og endre på innholdet ved behov, slik at produktet får lengre levetid. Selv om det digitale stort sett har overtatt mange av de tradisjonelle trykte flatene er det fortsatt noen holder stand og som er å foretrekke på trykt papir:
Visittkort – markedsføring av deg eller bedriften du jobber i på et lite format. Her er det bare kreativiteten som setter grenser når det kommer til form, farge, design og papirkvalitet på trykksaker.
Invitasjoner – det er fortsatt stas å få invitasjon til dåp, konfirmasjon, bryllup eller andre arrangementer i posten. Mange legger sjelen sin i designet av invitasjonen og den kan være toneangivende for selskapet man er invitert i.
Bordkort – tenkt deg et selskap med mange gjester som skal sette deg til bords uten å vite hvor de skal sitte. Det er enklere å finne sin plass om det står et lekkert bordkort på bordet som anviser hvor du skal sitte og med hvem.
Flyer – er en trykksak med trykk på en eller begge sider. En flyer er enkel å dele ut til forbipasserende eller til dine kunder. Selve formatet på en flyer bør være lite, men med god nok plass til effektivt å formidle ditt budskap. Med det rette designet kan du være sikker på mottakeren husker deg lenge etter han eller hun har lagt fra seg trykksaken.
Foldere – disse er gjerne trykket på et ark som er falset (brettet) slik at man får flere sider. Jo flere falser, jo flere sider får man til å formidle budskapet på.
Brosjyrer – gir uante muligheter med flere sider, stift eller limfrest rygg, tykt eller tynt omslag med eller uten klaffer. Brosjyrer gir kreative muligheter og rom for kreativitet.
Kataloger og rapporter – katalogene har det blitt færre av, men rapporten holder fortsatt stand på papir. Rapporten skal fortelle en historie på en seriøs måte, den skal dokumentere, informere og være oppslagsverk for mottakeren. Det er fremdeles også en rekke organisasjner som er pliktig å levere årsrapporten i trykket versjon.
Magasiner og ukeblader – hva ville et venteværelse hos tannlegen vært uten litt ukeblader og magasiner? Og kanskje finnes det mange gode historier fra din bedrift som hadde egnet seg i et magasin? Et trykket magasin med innhold om din bedrift er det perfekte visittkort.
Plakater – kommer i alle slags formater og har utallige bruksområder; reklameplakater, kampanjeplakater, konsertplakater, valgplakater, informasjonsplakater og kunstplakater.
Bøker – lesestoff eller praktbøker, softcover eller hardcover. Med eller uten smussomslag. Boka er et selvsagt element i de fleste hjem, men har du tenkt over hvordan du kan bruke en bok i markedsføringen av din bedrift? Jobber du i en bedrift med lang histrorie kan fortellingen for eksempel føres i pennen ved et jubileum.
Med utviklingen av digitale løsninger har vi både fått nye og mer bærekraftige måter å gjøre ting på. Trykksaker på papir blir nok ikke borte med det første. Den taktile følelsen som følger med papir kan aldri en skjerm gi deg. Vi oppfatter og konsumerer innhold på papir på en helt annen måte enn vi gjør på skjerm. Er det lov å si ja takk begge deler?