fbpx

Profileringsartikler – en del av markedsmiksen

Skrevet av: Keno Trolid
Dato: januar 24, 2022

Profileringsartikler setter sine spor:
Jeg husker den fortsatt; linjalen som jeg vant i et sekkeløp på 17. mai i 1975. Skinnende hvit, med logoen til Den Norske Creditbank (DnC) i grønt. Linjalen er borte, banken likeså, men minnet om linjalen og avsenderen sitter som støpt. Det sier litt om hvor godt og lenge profilering kan virke.

 

Hva er egentlig en profileringsartikkel?

Profileringsartikler kan være nær sagt alt mulig som man kan sette en logo på. Det er gjerne produkter som er en del av markedsmiksen til et firma eller en organisasjon. Det er med på å understreke hvem de er, og hva de står for. En god profileringsartikkel fungerer som et markedsføringsverktøy for å øke kjennskap og styrke merkevaren til firmaet eller organisasjonen.

Hva brukes profileringsartikler til?

Profileringsartikler brukes som giveaways til kunder, kontakter og leverandører. De blir delt ut til besøkende på messer og utstillinger, benyttes som gaver til samarbeidspartnere og ansatte, og som premier i konkurranser.

 

Profileringsartikler følger trender i samfunnet.

Linjaler og askebegre som var populære produkter å sette logo på tidligere er faset ut. Nyttige og praktiske produkter har i stor grad overtatt. Mange er i dag opptatt av bærekraftige produkter, og det gjenspeiles i utvalget hos flere av de store leverandørene av profileringsartikler.

Se eksempler på profileringsprodukter i våre kundecaser her, og her.

 

 

Profilering

Her er noen produkter som er i tiden akkurat nå!

Tote bag eller handlenett på godt norsk er det mange som bestiller. Størrelsen på slike vesker gir god plass til profilering som igjen gir god synlighet. I tillegg er det godt for miljøet å bruke et medbragt handlenett eller veske, fremfor plastposer, når man handler. God signaleffekt for den som er avsender på tote bagen, så vel som for den som bruker det. Vinn-vinn der altså!

 

Piknikteppe er et kjekt produkt man ikke visste at man trengte før man eier et selv. Veldig praktisk å kunne rulle ut et vanntett piknikteppe slik at man slipper å sitte rett på bakken når man skal ha en piknik i parken eller er på festival. Eller hva med å bruke det som strandteppe til piknik kurven? Etter bruk er det bare å rulle det sammen og feste det med stropper, slik at det er klart til neste utflukt.

 

Notatboken har ikke blitt helt borte, selv om de fleste er mer digitale i våre dager. Det er noe med det å kunne skrive på papir. De kommer i mange formater, som a4 og a5, og omslagene gir god plass til profilering. Notatbøker benyttes ofte til deltakere på kurs og konferanser, gjerne som notatblokk eller skrivebok, og mange firmaer vil ha design fra sin profilmanual på notatbøkene som benyttes av de ansatte.

 

Refleksvest gjør deg synlig selv i mørket. Det er vel et av de viktigste profileringsproduktene som firmaer velger i dag, og man kan eksempelvis lage refleksvest til løping eller refleksvest til barn. Eller hva med en reflekssele til hund? Refleksvester kommer i et utall farger å velge mellom, og det er store flater til å profilere seg på.

 

Nøkkelringer kommer i mange varianter. Nå får man nøkkelring med navn, powerbank, målebånd, flaskeopptrekker, lommelykt og med handlevognpollett for å nevne noen. Felles for alle er at det er god plass til profilering, og er et flott tilskudd til et nøkkelknippe.

 

Penn med logo er aldri feil å bruke i profileringen. Det å kunne by på en kulepenn å skrive med, blir alltid satt pris på. Penner kommer i mange varianter og prisklasser og logo kan enten trykkes eller graveres inn på pennen. En eksklusiv penn kan være helt perfekt som firmagave eller reklameartikkel. Kanskje akkurat din penn blir favoritten?

 

T-skjorter kommer man ikke utenom når det kommer til profilering. En skjorte med store flater gir rom for å skape spennende design som kan pryde både for- og bakside. Billige T-skjorter til kampanje-bruk eller med bedre kvalitet, f.eks. en piquet t-skjorte eller piquet skjorte, til arbeidstøy for personalet. Du vil finne mange modeller og kvaliteter å velge mellom – valget er ditt!

 

Vannflaske har lenge vært et populært profileringsprodukt. Alle setter pris på en god drikkeflaske. Vannflasken er med oss på jobb, skole og på trening. I det siste har drikkeflasker i stål vært svært populære, fordi de holder vannet kaldt over lengre tid, men også glassflasker er populære.

 

Kaffekopp i porselen til bruk i kantina, eller kopp med lokk for når du er ute på farten? Muligheten for profilering er nesten like stor som utvalget av krus å velge mellom, og kopp med tekst er en sikker vinner. For hva hadde livet vært uten kaffe? Det store sortimentet av kopper hos leverandørene gir vel svaret på det. Og ja, koppene kan også brukes til andre drikker som te og varm sjokolade.

 

Kortholder er praktisk å samle alle kortene sine i. Stadig færre bruker lommebok i våre dager, men man har gjerne medlemskort, gavekort, kreditt- og Visakort å holde styr på. Derfor er det kjekt å kunne ha en praktisk kortholder til det formålet, og det er fin plass til profilering på sidene av kortholderen. Eller hva med et deksel til mobilen med kortholder? Mulighetene er mange.

 

Sitteunderlag er skikkelig digg å ha med på tur. Da slipper man å bli kald i baken når man tar en rastepause. Mange av sitteunderlagene er sammenleggbare slik at de tar minimalt med plass i oppakningen når du skal ut på tur. Sitteunderlag kommer i mange materialer og utførelser, og populære alternativer inkluderer også tovet sitteunderlag eller sitteunderlag i ull.

 

Powerbank er det man alltid skal ha tilgang til. Da slipper man angst for å gå tom for strøm.

Eksempelvis når du sitter på toget og skal vise billett, og bare har 1% igjen på telefonen - du lader da batteriet enkelt med powerbanken din. Her er det mange størrelser og prisklasser å velge mellom, men felles for dem er at det er god plass til å sette sitt personlig preg på den du velger.

 

Dette er bare et knippe produkter som er i tiden akkurat nå. Det er bare din fantasi (og ditt budsjett) som setter grenser for hva som kan benyttes som profileringsprodukt for din bedrift eller organisasjon. Nøl ikke med å ta kontakt med oss i Drift reklame & design, dersom du trenger hjelp til å finne et produkt som er merkevarebyggende for deg.

Vi hører gjerne fra deg på hei@driftreklame.no

Vi snakkes!

Ta kontakt

La oss starte med en prat. Send oss en melding her, så tar vi kontakt med deg.
Drift reklame & design gir vår kunder oppdrift gjennom digital markedsføring, merkevarebygging og visuell kommunikasjon.
Her er vi
Østre Kanalgate 1
1531 Moss

Storgata 6
1607 Fredrikstad
crossmenu