Du har sikkert hørt om årshjul, og kanskje også tenkt at det er noe du bør ha. Men hva er det egentlig, og hvordan kan det være et viktig redskap i markedsføringen din?
Et årshjul er en strukturert handlingsplan som gir oversikt og sammenheng mellom ulike oppgaver og mål. Den gir en visuell oversikt over de konkrete planene som må følges for å nå disse målene. Den kan brukes til å effektivisere arbeidsprosesser, redusere tidsforbruk og oppnå bedre resultater. Ikke minst gir den deg muligheten til å se året som en helhet, både med tanke på hva som skjer i løpet av året, og hvordan ressursene skal fordeles.
Et årshjul er et svært effektivt verktøy for å sikre at aktivitetene i markedsplanen din blir gjennomført. Det lar deg planlegge oppgavene dine slik at du ikke må gjøre ting ad-hoc, eller (enda verre) glemmer å gjøre planlagte oppgaver til riktig tid. I tillegg kan det fungere som en visuell påminnelse om viktige oppgaver og tidsfrister, og dermed være en bidragsyter i at du når dine markedsmål.
Et årshjul bidrar til bedre effektivitet, struktur og reduksjon av stress i hverdagen, i tillegg til at det kan være et nyttig verktøy for å kommunisere planer og aktiviteter til andre i organisasjonen
Det finnes en rekke ulike varianter av årshjul som lar deg planlegge året. Du kan laste ned vårt årshjul helt gratis. Der kan du skrive inn hva som er planlagt – og når. Vi anbefaler å printe det ut på A3, og henge det opp på veggen. Det gir en fin visuell fremstilling av året som gjør at du ikke glemmer noe.
Det finnes i tillegg digitale verktøy som kan benyttes, hvor du også kan ha oversikt over budsjett, oppgavefordelinger og deadlines. Vi i Drift reklame & design bruker Monday til en rekke interne- og kundeprosjekter, men alternativer er også Plandisc eller Enable.
Last ned vårt årshjul gratis her
Lykke til med en driftig planlegging av året!