Er din bedrift inne i en roligere periode? Kanskje har du tid og mulighet til å ta en etterlengtet gjennomgang av bedriftens synlighet på nett?
I denne artikkelen får du vite mer om hvorfor du bør starte med en grundig analyse og helsesjekk av din bedrifts nettside.
Eller velger de stort sett konkurrentene? Hvem er egentlig konkurrentene?
Vet du hva slags nøkkelord Google finner for å lede potensielle kunder til din bedrifts nettside? Eller hva konkurrentene bruker? Og hvor mye penger er det å hente i å ligge som nummer 1, 2 eller 3 i søkeresultatene fremfor nr 10?
Det er ingen tvil om at kunnskap er makt i dette tilfellet også. Jo mer man vet om nøkkelord, sine egne og konkurrentenes, jo lettere er det å lage en kraftfull plan for hvordan man skal rangere høyere og ta en større andel av de potensielle kundene som ønsker deres tjenester.
Dette er som oftest ingen quickfix men bør være en del av en langsiktig plan for å ta steg mot toppen av søkeresultatene.
La oss ta et eksempel:
Om det er 500 søk på din bedrifts tjenester per måned i deres område, er det mulig å regne ut hva man kan tjene på å investere i bedre resultater i søk.
La oss si at snittprisen på et oppdrag er kr 100.000,- og en konverteringsrate på 5%.
5% av 500 søk er 25 oppdrag.
Om søkene fordeles etter modellen under vil den som innehar førsteplassen altså få over 30% av oppdragene. Rundt 8 oppdrag og 800.000,-
Er man derimot på plass nummer 10, som bare har 3% av trafikken tilsvarer det 0,75 oppdrag og svært liten sannsynlighet for å få oppdrag i det hele tatt.
Hvor er din bedrift på de relevante søkeordene? Kjør en analyse for å se!
Kilde antall klikk, Backlinko.com
Økt trafikk er noe man definitivt ønsker. Men trafikken bør være av den relevante sorten.
Sørg for at nøkkelordene du rangerer på står for tjenestene eller produktene deres bedrift leverer. I tillegg finnes det mange tiltak man kan gjøre som vil bidra til økt trafikk:
Noen eksempler:
Etter en helsesjekk er det fornuftig å foreta en mer dyptgående nøkkelordsanalyse. Det vil i alle tilfeller være noe å jobbe mot for å rangere høyere i søkeresultatene. Nøkkelord deles ofte opp i hovednøkkelord og støtte-nøkkelord.
Med innsikt etter tekniske analyser kan det være overraskende kort vei til toppen i Google. Å lage godt innhold med velskrevne tekster og godt design har mange viktige fordeler:
Innhold og design utgjør størsteparten av de fleste nettsider.
De færreste ønsker å bruke timevis på din nettside.
Hold det kort, gjør det interessant og få designet til å se profesjonelt ut.
Følgende punkter er verdt å tenke på:
• Tekst for nettsider bør skrives for å «scannes», ikke studeres.
• Riktig informasjon gir potensielle kunder et godt inntrykk av bedriften.
• Skill deg ut i markedet med et unikt og iøynefallende design.
• Tenk at nettsiden deres skal være troverdig og se profesjonell ut.
• Artikler med godt design/bilder i sosiale medier vil ha 94% større sjanse for klikk.
• Visuelt innhold tolkes 60.000 ganger raskere enn tekst.
• 40% vil respondere bedre til innhold med design.
• Situasjonsbetingede bilder med ditt produkt/dine tjenester viser til suksess.
• Enkel og oversiktlig menystruktur gjør at kundene lett finner det de leter etter.
En analyse og helsesjekk utføres av en SEO-ekspert. Ved hjelp av digitale verktøy måles en rekke ulike faktorer, for eksempel nettstedets nøkkelord, hastighet eller lenker og sider som ikke fungerer. En detaljert rapport vil gi en dypere forståelse av hvorfor nettstedet ikke får trafikk (potensielle kunder), eller om trafikken som kommer inn på nettsiden er irrelevant grunnet feilbruk av, eller mangel på nøkkelord.
Analyse er også et viktig tiltak for å forbedre nettstedets effektivitet og synlighet. Optimalisering av dette ved for eksempel nøkkelordsanalyser forbedrer blant annet rangeringen ved søk, samtidig som trafikken øker. En helsesjekk vil avsløre alle muligheter for vekst, optimalisering av nettsiden og økt omsetning.
I tillegg til viktigheten av nøkkelord, avdekker vi også alle tekniske områder som gjør at Google straffer deg ved å plassere deg langt ned på listen. Eksempler på dette er feil på lenker, feil bruk av metatitler og metabeskrivelser, irrelevant innhold og så videre. Under kan du lese mer om hva en helsesjekk inkluderer:
• Teknisk tilstand
• Kritiske svakheter
• Sider med feil eller som ikke lenger eksisterer
• Bilder som ikke lenger eksisterer
• Lenker med feil eller som ikke lenger eksisterer
• Nettsidens hastighet (brukervennlighet)
• De viktigste nøkkelordene som rangerer i søk
• Sidetitler (relevans ift. innhold)
• Metatitler
• Metabeskrivelser (Tekst i søk)
• Bildestørrelser og bildeformater
• Design
• Funksjonalitet
Rådet er derfor: Ta en helsesjekk av din nettside i dag, og få en fullstendig oversikt over hva du kan gjøre for å skape fortrinn overfor dine konkurrenter.