Hvordan bør egentlig et produktdesign se ut? Og er det noen elementer som gjør at noen produkter skiller seg bedre ut i mengden enn andre? Her gir vi deg våre beste tips for å lykkes med ditt emballasjedesign.
Gjør det mulig for målgruppa å se produktet i hylla. Og aller helst skal ditt produkt synes først!
Å lykkes med dette kommer selvsagt an på flere ting enn bare designet, produktets form er også med å påvirke. Det som også har en del å si er antall facinger (produkter) over, under eller ved siden av hverandre i hylla. Har man mange facinger vil produktet stå ut nesten uansett, ettersom det blir en større enhet av de samme formene og fargene.
Snakker vi om produktets eksponering i en butikkhylle i dagligvarehandelen, er vi virkelig i en jungel av produkter. Der finner man et hav av farger, former og inntrykk og det er spesielt viktig å ikke la noe være opp til tilfeldighetene.
Som i så mange former for markedsføring, er konkurrent-analyse viktig her også. Hva gjør konkurrentene, og hva finner man i de ulike butikkene eller kjedene? Jobber du med dette, er det fornuftig å skaffe til veie bilder av mange ulike butikkmiljøer der ditt produkt befinner seg eller skal inn. Redesign av emballasje er vanlig og også nødvendig ettersom konkurrentene gjør det, og fordi det også kommer nye merker og produkter inn i hyllene.
Kanskje trenger produktet en ny form for å skille seg ut i kategorien?
Et tips for bedre synlighet er å holde fronten på produktet så ren som mulig. Jo flere fantastiske fordeler, logoer, tekstpunkter osv. man har med, jo mer støy vil man få. Hold det til et minimum, det er nok av andre flater å kommunisere på.
En strategi som også brukes er å etterligne konkurrentens produkt i størst mulig grad.
Eksempel med mokkabønner og kremtopper: https://youtu.be/kWMjFp4SQ3Y
(riktignok samme produsent og i et humorperspektiv)
Hva trigger målgruppa? Hva gjør at designet på ditt produkt foretrekkes? Dette må du vite. Research kan være litt kjedelig, tidkrevende og kostbart, men kundenes ærlige tilbakemelding er gull verdt.
Er målgruppa opptatt av miljø, sunne ingredienser, å følge trender, eller at produktet kan brukes umiddelbart? Tilpass emballasjedesignet for å imøtekomme kundenes tanker rundt ditt produkt.
Hva du skriver og fremmer ved første øyekast (fronten) bør være det viktigste budskapet. Sekundære fordeler og annen informasjon kan sies på baksiden, topp, bunn eller sidene. Det kan være ok med gjentagelse, men husk at pakningsdesign ofte inneholder veldig mye informasjon, så prøv å hold igjen litt på den gjentagende informasjonen.
Ikke glem formen på emballasjen, dette forteller mye til kunden. Ta et eksempel som babymat på glass eller på pose med skrukork. Er man på farten er det fort gjort å gå for den praktiske posen med skrukork, selv om produktet nesten er dobbelt så dyrt per liter.
For en del år tilbake kom de første brusflaskene med skrukork som vi nå vet har utkonkurrert brusflasker med kork som måtte åpnes med opptrekker. Ja, med unntak av noen få produkter som f.eks. glasscola. Åpne-lukke mekanismer har også i den senere tiden vært en del av produktutviklingen, både for å bevare produkter bedre som med zip-lås eller for å kunne åpne en pakning når man er på farten, uten saks og kniv tilgjengelig.
Vet man hva kundene ønsker og hva som kan gi dem fordeler, vil det også være en fordel for ditt produkt, og ikke minst en fordel for produktets salgstall (som heller ikke er helt uvesentlig).
Designet på ditt produkts emballasje vil være avgjørende for å fortelle om produktets opprinnelse, innhold, historien om hvordan det blir laget, hva det inneholder, ja, egentlig alt.
Produktets emballasjedesign og form er viktig for å skape engasjement hos kunden. Smaken er som kjent som baken, men det er målgruppas smak du ønsker å treffe, og da bør du også bruke farger og designelementer som treffer deres smak. Og ikke minst farger etter innhold, eller etter følelsen du vil skape hos mottakeren.
Det er klart at vi ikke alltid kjøper produkter etter designet, ofte er det kjente merkevarer som gir tryggheten man trenger for å gjøre et kjøp, eller at man har kjøpt det hundre ganger før. Her har man også litt av utfordringen for mindre kjente aktører; nemlig å skille seg ut i mengden eller vekke interesse, som ble beskrevet i første punkt.
Så når kunden først tar produktet ditt ut av hylla for å undersøke det, bør det grafiske designet, informasjonen og argumentene treffe godt for å overbevise.
Innhold vil alltid være en viktig del av et produkt, enten det er glutenfritt eller 100% ull. Videre vil produksjonsformen, bruk av bærekraftige materialer, stadig bety mer for mange kunder. Dette er viktig informasjon, og det kan være fornuftig å bruke illustrasjoner og ikoner i stor grad i et emballasjedesign. Det er vel ikke mange mennesker her i verden som har lest absolutt alt på en pakning, kanskje med unntak av melkekartongen (påskekrim).
En estetisk tiltalende form på en emballasje kan alene kommuniserer vel så mye som grafisk design. Er et produkt som for eksempel en flaske formet på en eksklusiv og delikat måte vil produktet straks oppfattes som finere, dyrere eller bedre enn mer tradisjonelle former. Det kan være du ønsker å lage labels til flasker, og her kan også formen gjøre at man skiller seg ut fra de øvrige i kategorien.
Ofte får vi servert argumentasjon for produkter som skal hjelpe oss med å ta det riktige valget. Argumentasjonen er verdifull, og også noe kunder ser etter. Eksempler på dette er merking som viser at et produkt er melkefritt, glutenfritt, sukkerfritt, med redusert fettinnhold og så videre.
Miljø- og klimavennlige produkter har lenge stått sterkt. Så mye som 8 av 10 ønsker å kjøpe miljøvennlige produkter. Svanemerket har eksistert i godt over tretti år, og er et eksempel på miljømerking de fleste (8 av 10?) kjenner godt og som vil føles trygt.
Helsemerking er også interessant for oss kunder. Har man astma, vil man sannsynligvis velge maling uten løsemidler, som oppfyller kravene fra Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF).
Nyt Norge er en merking vi nordmenn setter pris på, som jobber for å fremme norskprodusert og lokal mat.
Det er mange ulike ikoner og merker å finne, også for ulike fond som en viss % av produktets omsetning vil gå til. Dette kan være fine sekundære argumenter som gjør at vi velger et produkt fremfor et annet.
Vi har allerede vært inne på det, pakninger som er lette å åpne og lukke er også lette å like!
Mye handler om brukervennlighet, som kan være så mangt.
Brukervennlighet dreier seg om kommunikasjon av innholdet, og hvordan det designmessig er løst. Ofte er ingredienser satt i veldig liten skrift, ja nesten uleselig for det blotte øyet.
Hvordan man bruker produktet står på mange pakninger, f.eks pasta.
Koke/steketid eller tilberedningstips er nyttig å finne på pakningen, og vil også i de fleste tilfeller være mer korrekt enn generelle tips i en oppskrift.
Brukervennlig emballasje kan også bety måten man bretter pakningen etter bruk, slik at den tar minst mulig plass i søppelkassen. Eller enda bedre, kan gjenbrukes eller brukes til noe annet senere (poeng for de miljøbevisste 8 av 10).
Brukervennlighet vil være noe forskjellig om produktet er ment for tur, på reise eller lignende. Det kan f.eks. være fordelaktig med porsjonspakninger på tur, mens det på hjemmebane er viktigere med større volum og muligheter for forsegling.
Gjør det mulig for kunden å gjenkjenne produktet ditt ved neste handletur. Selv om kunden har handlet produktet én gang, betyr ikke det nødvendigvis at det også vil skje på neste handlerunde.
På hvilken måte er produktet unikt?
Om det er ingredienser, produksjonsmåte, eller råvarer som gjør at man er unik i markedet, er det helt vesentlig å få dette frem på pakningen på en tydelig og visuell måte. Det hjelper så lite å være unik om ikke budskapet også oppfattes slik.
Om innholdet ikke er veldig unikt, kan produktets design og form fortsatt lages på en slik måte at det fremstår unikt, er lett å legge merke til og å huske. En rekke produkter blir laget på samme fabrikk med samme ingredienser, men frontes som ulike produkter med helt ulik emballasje.
Bruk den gode researchen du gjorde i begynnelsen, og finn ut hva som skal til for å være unik, eller i det minste noe som skiller seg ut så man blir husket og foretrukket. Er du allerede godt i gang med salg og markedsføring; undersøk med målgruppa, kjøpere, lojale kunder og andre interessegrupper hva de tenkte første gang de så produktet, hvorfor de valgte det igjen og hva det er som appellerer til dem. Dette er supert å bruke i videre markedsføring.
Produktserie
Har du en serie produkter og plass til å reklamere for andre produkter på emballasjedesignet, så er dette en fin måte å skape oppmerksomhet for hele serien på.
Konkurranser
Konkurranser kan skape trafikk til din nettside, brukes til å lære forbrukerne mer om ditt produkt og ikke minst skape mersalgsmuligheter.
Sosiale medier
Sosiale medier kan frontes på emballasjedesign for å øke følgermassen, og er et nyttig sted å dele produktinformasjon, nyheter og kampanjer.
QR koder
QR koder kan ta forbrukerne rett til interaktive landingssider med hva enn du måtte ønske å formidle. Video, produktinfo, FAQ eller konkurranser.
Skal du i gang med et emballasjedesign og ønsker å ta en prat med oss?
Send oss en mail på hei@driftreklame.no, så tar vi snart kontakt med deg!
Vi snakkes!