Et av våre stalltips når du skal starte et samarbeid med byrå for å utvikle dine digitale strategier, er å be om konkrete resultater for å se om dette kan være en god match for deg. Vi har også sett at dersom man har bred erfaring fra flere relevante områder, så er dette bedre enn om man kun har jobbet med for eksempel Instagram i to år, men aldri jobbet kommunikasjonsfaglig før dette.
Dette har vi gjort:
Resultater
Vi kom inn tidlig i oppstartsfasen til en ny bedrift. Kunden hadde aldri drevet med markedsføring tidligere, og trengte hjelp til kanalvalg, innholdsstrategier, hvordan treffe sin målgruppe og generell kunnskapsøkning innen digital markedsføring.
Dette har vi gjort:
Resultater
Forskjellen på godt strategisk arbeid og tilfeldig publisering kan avgjøre om man når sine mål, eller om man bare får noen få vilkårlige treff hos målgruppen uten å egentlig forstå hvordan og hvorfor.
Selv om ingen vet med sikkerhet hvordan algoritmene til de sosiale mediene fungerer, så vet vi at man kan bli straffet ved å publisere med ujevn frekvens. Algoritmer liker forutsigbarhet til en viss grad, og ved å gi dem dette innen gitte rammer, kan du spille på lag med algoritmene i stedet for mot dem.
En god indikator på om arbeidet er strategisk eller tilfeldig er å se på om innholdet er planlagt på forhånd, eller om du konstant ligger bakpå og publiserer noe fordi du vet du burde. I slike situasjoner blir det vanskeligere å vurdere om innholdet er det riktige både innholdsmessig og tidsmessig for målene man har satt seg.
Av konkurransehensyn og kundekonfidensialitet har vi valgt å anonymisere hvilke kunder vi snakker om i denne artikkelen. Vi har selvfølgelig fått godkjent at dataene kan benyttes.
Vet du ikke hvor du skal starte? En god start er å sette mål og lage en markedsstrategi. Er du usikker på hva dette egentlig er, så kan du bli litt klokere i vår artikkel om temaet "Hva er en markedsplan, og hvorfor bør du ha en i strategi i 2021?"
Vi har også laget en gratis mal med punkter for hvordan du kan optimalisere din markedsstrategi i 2021. Her får du blant annet tips om hva SMARTE mål er og hva en markedsplan bør inneholde. Last ned her.
Trenger du noen å spille ball med for å sette opp din markedsstrategi? Vi hjelper deg!
Ta kontakt dersom du ønsker en gratis konsultasjonstime for å diskutere ulike alternativer for din bedrift.
Vi snakkes!