fbpx

Digitale strategier - keiserens nye klær?

Skrevet av: Lene Sandaunet
Dato: februar 9, 2021

Når det kommer til omdømmebygging og merkevarebygging i digitale kanaler, så er det mange som hevder å være eksperter på digitale strategier. Hvordan ser man forskjell på disse?

 

Et av våre stalltips når du skal starte et samarbeid med byrå for å utvikle dine digitale strategier, er å be om konkrete resultater for å se om dette kan være en god match for deg. Vi har også sett at dersom man har bred erfaring fra flere relevante områder, så er dette bedre enn om man kun har jobbet med for eksempel Instagram i to år, men aldri jobbet kommunikasjonsfaglig før dette.

Resultater kundecase for Sandaunet Designbyrå

Her er resultater fra to av våre kunder.

KUNDE 1

Dette har vi gjort:

  • Vi har hatt jevnlige møter hvor vi har diskutert strategier og innhold.
  • Vi har drevet strategisk planlegging for kundens kanaler, slik at innholdet både matcher verdier, "tone of voice" og overordnede mål bedriften har satt.
  • Vi har bidratt på innholdsproduksjon der det var behov for dette.
  • Vi har hatt alt ansvar for publiseringer i sosiale medier etter gitte rammer.
  • Vi har bidratt med rådgivning på saker som har omhandlet omdømme og dialog.

Resultater

  • Kunden er en stor nasjonal aktør, og avdelingen vi hjalp ble kåret til beste avdeling i Norge i 2020 målt på markedsandeler. Vi startet samarbeidet i juli 2020. Da var avdelingen på 5. plass.
  • Avdelingen hadde en enorm vekst i markedsandeler etter at vi innledet samarbeidet. I Q3 hadde bedriften 13% markedsandeler, i Q4 hadde de 20% og i desember alene hadde de 29% markedsandeler.

 

KUNDE 2

Vi kom inn tidlig i oppstartsfasen til en ny bedrift. Kunden hadde aldri drevet med markedsføring tidligere, og trengte hjelp til kanalvalg, innholdsstrategier, hvordan treffe sin målgruppe og generell kunnskapsøkning innen digital markedsføring.

Dette har vi gjort:

  • Vi har bidratt på innholdsproduksjon der det var behov for dette.
  • Vi har hatt jevnlige møter hvor vi har diskutert strategier og innhold.

Resultater

  • Kunden er nå 100% selvdrevet i sine sosiale medier.
  • Vi har skapt en innholdsbank med temaer som kunden kan bruke i flere år fremover.

Det lønner seg å jobbe langsiktig med digitale strategier

Forskjellen på godt strategisk arbeid og tilfeldig publisering kan avgjøre om man når sine mål, eller om man bare får noen få vilkårlige treff hos målgruppen uten å egentlig forstå hvordan og hvorfor.

Selv om ingen vet med sikkerhet hvordan algoritmene til de sosiale mediene fungerer, så vet vi at man kan bli straffet ved å publisere med ujevn frekvens. Algoritmer liker forutsigbarhet til en viss grad, og ved å gi dem dette innen gitte rammer, kan du spille på lag med algoritmene i stedet for mot dem.

En god indikator på om arbeidet er strategisk eller tilfeldig er å se på om innholdet er planlagt på forhånd, eller om du konstant ligger bakpå og publiserer noe fordi du vet du burde. I slike situasjoner blir det vanskeligere å vurdere om innholdet er det riktige både innholdsmessig og tidsmessig for målene man har satt seg.

Vår digitale strateg kan også vise til følgende resultater for sine tidligere arbeider:

  • Over 1 million i reach på en Facebook-konkurranse.
  • Denne oppskriften på innhold til Facebook-konkurranser ble senere kopiert av hundrevis av bedrifter Norge rundt.
  • 26% økning i følgermasse på en konto med tosifret antall følgere fra tidspunktet samarbeidet startet.
  • Livesending som nådde 11.300 på en konto med 450 følgere. Les mer om vår ekspert på digitale strategier her!

 

Av konkurransehensyn og kundekonfidensialitet har vi valgt å anonymisere hvilke kunder vi snakker om i denne artikkelen. Vi har selvfølgelig fått godkjent at dataene kan benyttes.

 

Sandaunet Designbyrå Markedsstrategi nedlastbar pdf

Vet du ikke hvor du skal starte? En god start er å sette mål og lage en markedsstrategi. Er du usikker på hva dette egentlig er, så kan du bli litt klokere i vår artikkel om temaet "Hva er en markedsplan, og hvorfor bør du ha en i strategi i 2021?"

Vi har også laget en gratis mal med punkter for hvordan du kan optimalisere din markedsstrategi i 2021. Her får du blant annet tips om hva SMARTE mål er og hva en markedsplan bør inneholde. Last ned her.

 

Trenger du noen å spille ball med for å sette opp din markedsstrategi? Vi hjelper deg!

Ta kontakt dersom du ønsker en gratis konsultasjonstime for å diskutere ulike alternativer for din bedrift.
Vi snakkes!

Ta kontakt

La oss starte med en prat. Send oss en melding her, så tar vi kontakt med deg.
Drift reklame & design gir vår kunder oppdrift gjennom digital markedsføring, merkevarebygging og visuell kommunikasjon.
Her er vi
Østre Kanalgate 1
1531 Moss

Storgata 6
1607 Fredrikstad
crossmenu