fbpx

Hvorfor trenger du en god strategi for sosiale medier?

Skrevet av: Tormod Fjeld
Dato: august 5, 2019

Planlegging er sjelden noe man angrer på. Når det kommer til aktiviteter i sosiale medier, er det mye man bør tenke igjennom innen man knipser og deler.
En strategi kan omhandle mye, men bør i hvert fall inneholde dette:

–Målgruppe/egen posisjon i markedet
–Valg av sosialt medie
–Produksjon av innhold
–Organisering
–Analyse og innsikt

En strategi kan være svært enkel eller ganske avansert. Jo mer avansert, jo bedre kontroll har du, så lenge du bruker riktige verktøy og bruker dem regelmessig. Å sette bort strategi, innholdsproduksjon og analyse er ikke uvanlig, og kan anbefales om du egentlig ikke har tid til «å sitte på Facebook». For å holde i tøylene er det mange som bruker digitale markedsføringsplaner der man legger opp et planlagt løp for nøyaktig hva som skal publiseres og når. Slike dokumenter kalles også innholds- og publiseringsplaner. Denne typen planer gjør det enklere å planlegge og fordele ansvar for de ulike mediene. Her kan man også notere hva som skapte engasjement, når, hvor og hvorfor, og gjøre grep ut fra det senere.

Målgrupper i sosiale medier

Målgrupper er minst like viktig i sosiale medier som i tradisjonell markedsføring.
For å treffe med tekst, bilde eller video til de man vil nå ut til, bør man sikte godt.
Hvem er egentlig din målgruppe? Hva liker de, når treffer du dem, og i hvilket sosialt medie er de mest aktive? Denne typen problemstillinger er viktig å tenke på når man lager en strategi.
Tall og fakta for engasjement, aktivitetsnivå og tidspunkter for dine sosiale medier er fornuftig å innhente når strategien skal utformes eller oppdateres. En profil eller side vil alltid være i utvikling, så strategien bør også være et levende dokument som oppdateres jevnlig.

Ipsos har laget en statistikk over de mest populære sosiale mediene som vi kan anbefale å sjekke ut

Egen posisjon i markedet

Det er få bedrifter eller tjenester som ikke har konkurrenter. For disse kan sosiale medier brukes til merkevarebygging, omdømmebygging og kundeservice. Man vet heller aldri når en ny konkurrent dukker opp. For de fleste handler det om å styrke sin posisjon i markedet, og sikre synlighet og «top of mind» hos målgruppa. Netthandel har endret vårt handlemønster betraktelig de siste årene, og for enkeltstående lokale bedrifter er det desto viktigere å sørge for regelmessig synlighet og styrking av sin posisjon i markedet.

Valg av sosialt medie

Det finnes etter hvert ganske mange plattformer innen sosiale medier, og det er ingen fasit for hvilken man bør velge. Om man har kapasitet til å være på mange av dem, er selvsagt ikke det noen uting, men for de fleste er det nok fornuftig å konsentrere seg om en til maks tre plattformer. Det bør vurderes om det er tekst, bilder, videoer eller annonser som fremmer din bedrift på den beste måten og hva som skaper mersalg og merverdi hos kunden.

Produksjon av innhold for sosiale medier

Innhold er viktig. Selv med en god strategi kan resultatene utebli om ikke innholdet treffer publikummet sitt. Innholdet bør være relevant og engasjerende, og du bør også treffe med tidspunktet. Det er ikke sikkert at målgruppa vil lese en faglig artikkel på fire sider fredag ettermiddag selv om de normalt synes innholdet er høyst interessant.
Mye på sosiale medier er personlig og litt «hjemme hos». Å dele slike bilder tatt med mobilen kan være fint, men profesjonelle bilder vil som regel oppleves som bedre. Å bruke en fotograf for foto eller video kan være fornuftig når et prestisjeprosjekt eller høydepunkt skal vises frem. Design som gir gjenkjennelse og en rød tråd for bedriften er vanlig i tradisjonell markedsføring, men er noe ganske få bruker i sosiale medier. Tiden du har på å overbevise leseren om å bruke tid på ditt innlegg er kort. God design, kontraster og blikkfang vil bidra til dette. En tekst skrevet på en fin, morsom eller finurlig måte kan være forskjellen på god og dårlig respons, og er også noe man må vurdere å få hjelp til om den kompetansen ikke finnes internt.

Organisering

Hvem skal produsere tekst, bilde/video, design? Hvem skal legge det ut? Når skal det legges ut? Skal man legge ut det samme i forskjellige medier samtidig? Organisering av regelmessig aktivitet krever en god struktur og gode vaner. Heldigvis finnes det planleggingsverktøy i flere av de sosiale mediene som kan lette denne organiseringen. Les mer om hvor ofte du bør publisere her

Analyse og innsikt

Det er nesten ikke grenser for hvor mye info man kan hente ut fra ulike innsiktsverktøy. Her er det mye nyttig informasjon om man vet hvor og hvordan man skal lese tallene.
Om man ikke allerede er på sosiale medier, eller kanskje bare bruker et av de, bør det vurderes hva som passer for siden, tjenesten eller produktet som skal markedsføres.
De fleste mediene har innsiktsverktøy som er fine kilder til forbedringer for din bedrift.

Et ekstra tips

Å studere andres sider med tilsvarende tjenester, er en enkel og ikke minst billig måte å se hva som engasjerer den aktuelle målgruppa. Er den relativt lik som hos din bedrift, er det mulig å se hva som skaper mest engasjement og ta dette med i beregningen når dere skal lage en strategi. Det vil uansett være fornuftig å følge sider og profiler tilsvarende ens egen for å velge retning, uttrykk og hvordan man vil skille seg ut i mengden.

Lykke til!

Trenger du hjelp til strategi eller innholdsmarkedsføring for din bedrift, tar vi gjerne en uforpliktende prat med deg! Ta kontakt med oss her.

Ta kontakt

La oss starte med en prat. Send oss en melding her, så tar vi kontakt med deg.
Drift reklame & design gir vår kunder oppdrift gjennom digital markedsføring, merkevarebygging og visuell kommunikasjon.
Her er vi
Østre Kanalgate 1
1531 Moss

Storgata 6
1607 Fredrikstad
crossmenu