Hva betyr såkalt content marketing, eller innholdsmarkedsføring, som vi hører mange prate om? Og hvordan skaffer du mer nett-trafikk gjennom produksjon av innhold? Her gir vi deg seks tips til hva du bør tenke på når du jobber med innhold til dine flater.
Men først en definisjon, for hva er egentlig innholdsmarkedsføring?
I motsetning til betalt annonsering, innebærer innholdsmarkedsføring, eller content marketing, å skape relevant og engasjerende organisk innhold på bedriftens flater for å tiltrekke aktuelle målgrupper. I korte trekk handler det om å vise hva du kan, fremfor å fortelle hva du kan, og dermed skape tillit og engasjement hos potensielle kunder. Men hvor bør du starte, og hva må du tenke på når du skal jobbe med content marketing?
Dersom man ikke vet hvor man er, er det vanskelig å navigere seg videre på kartet. Slik er det også med markedsføring og content marketing, og det er derfor avgjørende å utføre en analyse av både de tekniske rammene og av innholdet du allerede har produsert.
Teknisk analyse
Før du begynner å produsere innhold er det essensielt å vite om nettsiden din har de tekniske forutsetningene for at det skal nå frem til sluttbrukeren. Det gir ingen mening å produsere god tekst hvis ingen skal lese den. Det finnes en rekke verktøy som hjelper deg i å analysere hvorvidt nettsiden din er optimal og hvor det finnes forbedringsområder. Google vil for eksempel straffe nettsider som har lang lastetid eller manglende metabeskrivelser.
Innholdsanalyse
Skaper du innhold folk vil ha? Dette kan du analysere ved å se på engasjement og trafikk i dine sosiale medier, eller på bedriftens nettside. Du kan undersøke hva folk søker på i Google, og i hvilken grad innholdet du produserer i dag svarer på dette, og derfor vil komme opp i Google-søk. Det er også fornuftig å bruke et analyseprogram for å se hva slags søkefraser som har størst søkevolum.
Eksempel:
Selger du dørhåndtak, kaller du det antageligvis ikke dørhåndtak, men dørvrider.
Et analyseprogram vil kunne fortelle at det i dette tilfelle er 900 søk per måned på "dørvrider". På "dørhåndtak" er det 4500 søk per måned. Det vil altså være fornuftig å «vri om» nøkkelordene på nettsiden til "dørhåndtak", men samtidig dekke "dørvrider" ettersom dette også har en del søk.
Dersom du ikke vet hvem du snakker til, er det vanskelig å vite hva du skal si, hvor du skal si det, og når på dagen budskapet treffer. Det er fullt mulig å ha flere målgrupper, det har de fleste. Da handler det kun om å justere budskap og kanal for å nå frem.
Når man jobber med content marketing, kan det være svært nyttig å lage seg en "persona" for målgruppen - en fiktiv person som representerer målgruppen din. Hvem ville han eller hun vært? Vær så konkret som mulig; gi personaen et navn, et ansikt, en historie, et mål, en familie og så videre. Personaen gjør det langt lettere å fortelle de rette historiene som er relevante og verdifulle, og det gjør det lettere for alle i bedriften å visualisere hvem det er de jobber mot.
Alle bedrifter har gode historier, og det er ingen tvil om at budskap som treffer hjertet engasjerer. Baser historiene på de uttalte budskapene i markedsstrategien – slik blir det en rød tråd i markedsføringen til bedriften. Det er også mulig å produsere innhold som svarer direkte på spørsmål, eller utfordringer funnet i søkemotorer som Google. Slik vet du at du treffer et behov i befolkningen.
Uansett hva slags innhold du produserer i din content marketing er det svært viktig å ha en klar og enhetlig stemme på tvers av alle kanaler, slik at målgruppen kjenner igjen merkevaren hvor de enn finner den.
Dette er et viktig punkt, for det spiller en rolle hvor du publiserer innholdet ditt, ikke bare hva du publiserer. For eksempel viser IPSOS SoMe tracker for Q2021 at den høyeste andelen Facebookbrukere er i alderen 40 - 59 år, mens hele 90% av kvinner mellom 18 og 29 år har en Snapchatkonto. Så hvor er dine målgrupper? Hvilke sosiale medier bruker de? Gjør deg noen tanker om dette før du bestemmer hvilke kommunikasjonskanaler du skal benytte for din bedrift.
Det holder ikke å produsere godt innhold til nettiden, folk må finne det også. Dette gjøres via SEO, eller søkemotoroptimalisering. Hva er SEO? Søkemotoroptimalisering er bruken av ulike verktøy for å sikre at innholdet du produserer blir funnet av søkemotorer som Google og Yahoo. Så hva ser Google etter når innholdet ditt rangeres og hvordan kan du sørge for at Google anser ditt innhold som så relevant at det når toppen av søkeresultatene?
Teknisk: Fungerer alt som det skal på nettsiden din? Her rangerer Google eksempelvis ut ifra hastighet på nettsiden, og om alle sider, undersider, kontaktskjemaer osv. fungerer. Derfor er den tekniske analysen nevnt ovenfor veldig viktig.
Innhold: Bruker du relevante ord i innholdet ditt? Og bruker du metabeskrivelser på innholdet? Det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg med SEO-vennlig innhold. Her kan du lære mer om hva SEO er og hvordan du kan implementere det i din innholdsmarkedsføring:
Content marketing er langsiktig markedsføring som gir resultater over tid og man må derfor tenke strategisk, og planlegge langsiktig. Det er viktig å lage en digital strategi for hva som er kommunikasjonsmålene til bedriften, og deretter lage en helt konkret publiseringsplan, slik at man klarer å opprettholde levende og aktive kommunikasjonsflater.
PS. Inbound marketing er det også mange som markedsfører tjenester for. I bunn og grunn er det så mange paralleller at man nesten kan si at inbounmd marketing og content marketing er den samme formen for markedsføring.
Hvordan vi jobber med digitale strategier kan du lese mer om her:
https://driftreklame.no/digitale-strategier/
Som alltid, har du spørsmål eller ønsker å diskutere din innholdsmarkedsføring hører vi gjerne fra deg på hei@driftreklame.no.