Content marketing formater: Hvilken type innhold skal du produsere til dine kanaler? Her gir deg en rask innføring i noen av markedsføringsfagets mange innholdsformater.
Å vite hvilken type innhold man skal produsere til sine kommunikasjonskanaler er ikke alltid lett, men felles for dem bør være at det engasjerer og gir leseren nyttig informasjon som gjør at merkevaren din fester seg hos målgruppen. I mylderet av innholdsformater håper vi at denne artikkelen kan inspirere og utvide den type innhold du lager til dine målgrupper.
I forkant av innholdsproduksjon er det viktig å ha laget en markedsstrategi med tydelig mål, budskap og målgrupper.
Du kan også lese hva Hubspot mener er viktig for innholdsmarkedsføring her:
Her er 18 ulike content marketing formater du kan bruke i dine kanaler:
Anbefalinger fra dine kunder er mer verdifull markedsføring enn mye annet. Derfor bør du få dine kunder til å skrive anmeldelser og tilbakemeldinger på nett slik at fremtidige kunder kan lese dem. Veldig populært er det også å få en influenser til å gi en anbefaling – da kan nemlig effekten være slående.
Gi informasjon om hva som rører seg i bedriften din. Kanskje er det noe stort dere kan melde om?
Gi en kort innføring i en relevant bok du har lest. Kanskje det kan friste en i din målgruppe til å gjøre et større dypdykk inn i litteraturen?
Har du en kundecase du er spesielt stolt av eller som kan være til inspirasjon for andre? Vis det frem, gjerne med kundesitat!
I visse bransjer er det en del faguttrykk som ikke alle kan definisjonen på. Detter er ord som det mest sannsynlig er mye googlesøk på og som kan skape trafikk inn til din webside dersom du gir gode svar på hva terminologien betyr.
Hvordan ser en dag i livet til en av dine ansatte ut? Dette kan gi et morsomt og interessant innblikk i hverdagen til en person som jobber i en helt annen bransje. Lag det som video eller tekst og krydre det med bilder.
Bevegelig innhold i form av video/film har kommet for å bli og passer selvfølgelig ypperlig til alt av sosiale medier og nettsider. Innholdet i disse er kun kreativiteten som setter begrensninger for. Kanskje et av de bedre content marketing formater du kan bruke for å fortelle hva bedriften jobber med (showreel)? Eller til å fortelle om en strålende fornøyd kunde?
Det er langt letter å tilegne seg tall og kunnskap når det er visuelt fremstilt. Gjennom å benytte grafer og tabeller kan du lett formidle nøkkeltall fra bedriften din.
Det er ingenting som skaper engasjement i sosiale medier som konkurranser der man kan vinne stort eller smått ved å like, kommentere og gjerne dele. Tenk på om det er noe du kan knytte en konkurranse til og dermed få større spredning av et spesielt budskap du vil ut med. Kanskje har bedriften jubileum? Det vil være en perfekt anledning til å feire med en konkurranse.
Visuelle fremstillinger av funn eller tall, kanskje fra årsrapporten til selskapet ditt, kan være en verdifull måte å kommunisere fakta på. Infografikk løfter nemlig innholdet og tilgjengeliggjør den viktige informasjonen dere vil fortelle om. Perfekt å benytte i en animert filmsnutt om bedriftens historier fra året som gikk?
Benytter du deg av maler som andre kunne hatt bruk for? I så fall kan du legge de ut eksempelvis PFD format på nettsidene dine. Som med white paper kan disse lastes ned i bytte mot e-postadressen til mottakeren. Og med din profil på dokumentet kan du være sikker på at de legger merke til merkevaren din.
Å være i jevnlig kontakt med dine kunder og samarbeidspartnere er et must. Svært mange benytter seg av nyhetsbrev for å fortelle om hva som rører seg i bedrifter eller bransjen generelt. Her har du også en fin anledning til å vise bredden av ekspertisen du har og til å lede lesere inn på nettsiden din.
Hvilke spørsmål er det folk ofte stiller om det dere leverer av produkter eller tjenester? Svar på dem, så har du både relevant innhold til kanalene dine, og kunder slipper å ta kontakt med deg for å få svar på dem.
Podcast har virkelig befestet seg som en av de viktigste innholdsformatene vi har i dag. Er du spesialist eller har et unikt kompetanseområde er dette er format som kan passe deg bra. Her kan du for eksempel invitere interessante gjester til samtaler om relevante temaer. En unik mulighet for deg å markedsføre deg som ekspert innen et område – og ikke minst gjøre merkevaren din kjent i markedet.
I story funksjonen til blant annet Facebook og Instagram har du mulighet til å kjøre spørsmålsrunder der følgerne dine kan sende inn spørsmål, og dere kan svare på dem (uten at avsender av spørsmålet blir nevnt).
Hva rører seg i din bransje? Er det noe som har blitt spesielt populært i det siste? Jobber du med interiør er det kanskje noen farger som gjør seg gjeldende akkurat nå? Eller kanskje er det en oppussingstrend du ser mange hiver seg på? Del trendene med de som følger med i dine kanaler.
Gi potensielle kunder verdifull informasjon gjennom å kjøre regelmessige (digitale) webinarer om relevante temaer. Kanskje er det den perfekte døråpneren for et fremtidig samarbeid eller kundeforhold?
Dette er rapporter eller veiledninger som tar for seg nyttig tematikk innen din bransje. Disse kan lastes ned i bytte mot e-postadressen til mottakeren. Og kanskje det er nettopp din neste kunde?
Trenger du noen tips på veien, les gjerne vår sak om 6 tips til effektiv content marketing.