For svært mange bedrifter er brosjyrer og andre trykksaker en viktig del av markedsføringen. Ofte blir brosjyren brukt både i kundemøter, på stands og seminarer, samt plassert på strategiske steder hvor målgruppen ferdes.
– Kort sagt kan man si at så og si at alle bedrifter, både B2B og B2C, kan ha nytte av en profesjonelt designet brosjyre, sier daglig leder og eier Lene Sandaunet i Drift reklame & design.
Gjennom nesten 15 år har hun og kollegene produsert brosjyrer, kataloger, flyere og andre trykksaker for en rekke bedrifter. Dette har gitt dem solid kunnskap om hva som fungerer for ulike bransjer og mot ulike målgrupper.
Ifølge Drift reklame & design synes mange det er utfordrende både å finne ut hva de bør skrive i brosjyren, hvilke fonter de bør bruke, hvilken størrelse brosjyren skal ha, om de bør ha med bilder og så videre.
– Vårt tips er å tenke helhet. Brosjyren skal gjenspeile bedriftens identitet, og det skal også være en helhet med tanke på de ulike elementene i brosjyren, forklarer hun.
Drift reklame & design trekker frem en brosjyre hun og kollegene designet for Norsk Flid Husfliden Moss som eksempel.
– Kunden ønsket en brosjyre som fikk frem Østfoldbunadene på en god måte. Brosjyren skulle være klassisk, men samtidig moderne. I tillegg var det viktig at den fikk frem eksklusiviteten ved å investere i en bunad, sier lederen av Drift reklame & design og fortsetter:
– Vi tok profesjonelle bilder av de ulike bunadene, valgte en font som er både lekker og tradisjonell på én gang og skrev tekster som fikk frem det unike ved bunadene. Fordi brosjyren ble skreddersydd, for å bruke et passende uttrykk, kom produktene frem på en lekker måte. Samtidig kommer identiteten, seriøsiteten og erfaringen til Norsk Flid Husfliden Moss tydelig frem.
Her kan du se andre eksempler på brosjyrer designet av Drift reklame & design.
Det er mange muligheter når det gjelder selve størrelsen på brosjyren. Mens A3-størrelse (to A4-ark) ikke er mye brukt, er både A4-størrelse og A5-størrelse (halvt A4-ark)vanlig. Er du ekstra interessert kan du se vår guide til papirstørrelser.
– Her kommer det blant annet an på hvor mange bilder og hvor mye tekst man ønsker. Trenger man store bilder, for eksempel hvis brosjyren skal gi inspirasjon, kan en A4-størrelse være å anbefale, sier Lene i Drift reklame.
– Er det snakk om korte tekster samtidig som bildene ikke trenger å være veldig store, velger mange en A5-størrelse, forklarer hun. Hun legger til at man kan få trykksaker helt ned i noen få centimeter, men at man da gjerne omtaler dette som flyer og ikke brosjyre.
Ifølge Drift reklame & design er nettopp bilder noe av det kundene spør mest om når det kommer til produksjon av trykksaker. Dette gjelder spesielt bedrifter som selger tjenester, eller av andre grunner ikke har konkrete produkter å ta bilder av.
– Mange vurderer å bruke såkalte stockbilder, det vil si bilder man kan laste ned fra ulike nettsteder. Som illustrasjon i for eksempel en skoleoppgave eller interne presentasjoner kan dette i noen tilfeller fungere, vel og merke så lenge oppløsningen er god nok og man har rettighetene i orden, forklarer Sandaunet.
– For bruk i markedsføringssammenheng, for eksempel i en brosjyre, vil vi riktignok ikke anbefale dette, legger hun til.
Drift reklame & design forteller videre at dette kan gi et langt dårligere inntrykk av bedriften enn hva profesjonelle bilder gjør.
– Har man ikke produkter å ta bilder av, kan man bruke bilder av dem som jobber i bedriften, lokalene og så videre. Å investere i profesjonelle bilder av ekte mennesker, ekte situasjoner og ekte steder vil i høyeste grad bidra til at brosjyren oser av seriøsitet. Bildene kan man for øvrig også bruke i pressemeldinger, på nettsiden og så videre.
Brosjyren bør ha luft og lesbarhet
Drift reklame & design trekker videre frem viktigheten av å sørge for at tekst og bilder kommer frem på best mulig måte.
– Her handler det først og fremst om å gi luft, det vil si sørge for at alle elementer får den plassen de trenger. Teksten bør ikke “sluke” bildene eller omvendt. Da drukner fort det ene i det andre, forklarer Lene.
Når det gjelder mal til brosjyre, finnes det mye å velge i.
– Riktignok er det mange av disse som ikke er like lette å bruke, noe som kan by på utfordringer og mye unødvendig tidsbruk.
– Det kan være lurt å sjekke med et byrå eller andre du kjenner for å forhøre deg angående dette. Mange kan hjelpe deg med å lage en mal som passer til nettopp ditt formål.
Hun forteller videre at uansett om du skal produsere deler av brosjyren selv, eller ønsker å sette bort hele jobben til et designbyrå, er det lurt å få tips og råd fra noen som har lang erfaring med brosjyrer. Her er våre 10 tips for et bedre brosjyre-design.
– Det er aldri dumt å be om hjelp. Vi i Drift reklame & design har lang erfaring og bred kompetanse på brosjyrer og andre trykksaker. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat, avslutter Lene Sandaunet.
Er du på vei til å lage en brosjyre, eller trenger du noen å kaste ball med? Da tar du kontakt med oss på hei@driftreklame.no eller 95912449 eller via kontaktsiden!
Vi snakkes!