fbpx

Brosjyre design – 10 tips for å lage en vellykket brosjyre

Skrevet av: Tormod Fjeld
Dato: mai 13, 2020

10 nyttige tips til brosjyre design
Drift reklame & design har mer enn 20 års erfaring med å skreddersy design. Her er våre 10 utvalgte tips for å utarbeide et vellykket design for din brosjyre. Trenger din bedrift å få mer utbytte av markedsføringen? Ta kontakt for å se hvordan vi kan hjelpe deg.

 

1. Skill deg ut i mengden

Skill deg ut i mengden

Å lage et brosjyre design som blir lagt merke til ved første øyekast, eller helst før det, er helt essensielt. I butikkmiljøer eller på sosiale medier er det mange inntrykk og det gjelder å fange interesse på kort tid. Bruk av litt uvanlige formater, sterke farger eller kontraster bør vurderes for å få brosjyren til å skille seg ut for målgruppa.

2. Design et godt førsteinntrykk

Førsteinntrykk - design

Forsiden er viktig. Forsiden og de påfølgende sidene vil være det første målgruppa ser. Dette gjelder både for print og digital versjon. Treffer forsiden er det stor sannsynlighet for at målgruppa åpner brosjyren, leser mer eller tar den med seg. Bruk tid på å lage en god forside og test gjerne ulike versjoner på et testpanel.

3. Lag et brosjyre design som treffer målgruppa

Begeistret målgruppe

Fokusèr minst like mye på trender, gode bilder, og et interessant innhold som bedriftens profil og tjenester. Inspirèr og fortell historier. Bruk fagpersoner som fotograf, designer og tekstforfatter. La dem få vite alt om målgruppa før arbeidet starter. Sørg for at brosjyre designet blir inspirerende, informativt og respresenterer bedriften på den måten dere ønsker.

4. Bruk luft og kontraster i brosjyre designet

Bruk luf og kontraster i brosjyre designet

Kontraster er designets viktigste våpen for å kunne kommunisere. Størrelse, farger, former, motiv, fonter, ja det meste! Her ligger hemmeligheten for å kunne styre leserens øyne akkurat dit du vil. Bruk av luft i brosjyre designet vil styrke budskapet. Legg gjerne inn noen ekstra sider i brosjyren for å kunne tilby leseren pauser. Jo mer velbehag for leserne, dess mer vil de lese.

5. Velg de riktige fontene

Rikge fonter til din brosjyre

Hvilke fonter vil være riktige? Det kan en designer svare på ut fra hvem som er målgruppa, hva slags produkt eller tjeneste det er snakk om eller hvilket uttrykk brosjyren skal ha.
En del har profilmanualer med oppsatte fonter som passer til logo og profil, men våg å tenke litt utenfor boksen. De riktige fontene vil gjøre budskapet lettlest og kanskje også imponere målgruppa.

6. Bruk kvalitetsbilder

Bruk profesjonelle bilder til din brosjyre

Kort og godt. Bruk kvalitetsbilder. Det kan selvsagt være du har tatt noen gode bilder med mobilen. I så fall – la en fotograf forbedre disse. Unngå utenlandske generiske stock-bilder så langt det lar seg gjøre. Lurer du på hvorfor kan du lese mer i artikkelen vår om kjøpebilder eller egne bilder.
Om mulig, legg en stor del av budsjettet på kvalitetsbilder, miljøbilder og situasjonsbilder som gjenspeiler din bedrift. For økt salg er det få snarveier når det kommer til bilder.

7. Velg farger og former som fungerer

Former og farger i dersignet

Som oftest brukes farger i tråd med firmaets profil, fra logoen eller kanskje fra nettsiden.
Tenk gjerne også kontrastfarger som fremhever disse fargene. Former fra logoen, fra bildene som brukes eller fra produktet som vises frem kan være med på å gjøre brosjyre designet mer interessant og spennende.

8. Forsterk din merkevare med brosjyre design

Merkevarebygging med brosjyre

Brosjyredesign vil være med på å bygge din merkevare. Bruk gjenkjennelige elementer, en rød tråd, en farge fra logoen eller andre elementer for å forsterke merkevaren din.

 9. Call to action

call to action

La det aldri være noen tvil om hva du ønsker at leseren skal gjøre. Call to action kan brukes på hver side, etter hvert tema eller som en oppsummering bakerst i brosjyren. Bruk farger, luft og kontraster for å fremheve call to action hos leseren. Er du nysgjerrig på hva slags type CTA`s som kan brukes har Crazyegg.com en fin artikkel på dette.

10. Brosjyre design med spesialtrykk

Gull folie i brosjyredesignet

Velg det lille ekstra hos trykkeriet! Ikke bruk hele budsjettet på designet. Planlegg alt fra type papir til ferdiggjøringsteknikker som f.eks. spotlakk eller folie. Det leseren holder i hånden bør representere merkevarens eller firmaets kvaliteter. Det lille ekstra kan være utslagsgivende for at akkurat deres brosjyre blir med hjem.

Ønsker du flere eller andre råd om brosjyre design?

Snakk med en ekspert på brosjyre design! Send oss en epost på hei@driftreklame.no eller ring 959 12 449.

Ta kontakt

La oss starte med en prat. Send oss en melding her, så tar vi kontakt med deg.
Vi er et kreativt reklamebyrå som hjelper
våre kunder til økt synlighet gjennom digital markedføring, merkevarebygging og visuell kommunikasjon
Her er vi
Østre Kanalgate 1
1531 Moss

Storgata 6
1607 Fredrikstad
crossmenu