Ti nyttige tips til brosjyredesign
Drift reklame & design har mer enn 20 års erfaring med å skreddersy design. Her er våre ti utvalgte tips for å utarbeide et vellykket design for din brosjyre. Trenger din bedrift å få mer utbytte av markedsføringen? Ta kontakt for å se hvordan vi kan hjelpe deg.
Å lage et brosjyre design som blir lagt merke til ved første øyekast, eller helst før det, er helt essensielt. I butikkmiljøer eller på sosiale medier er det mange inntrykk, og det gjelder å fange interesse på kort tid. Bruk av litt uvanlige formater, sterke farger eller kontraster bør vurderes for å få brosjyren til å skille seg ut for målgruppa.
Forsiden er viktig. Forsiden og de påfølgende sidene vil være det første målgruppa ser. Dette gjelder både for print og digital versjon. Treffer forsiden, er det stor sannsynlighet for at målgruppa åpner brosjyren, leser mer eller tar den med seg. Bruk tid på å lage en god forside og test gjerne ulike versjoner på et testpanel.
Fokuser minst like mye på trender, gode bilder, og et interessant innhold som bedriftens profil og tjenester. Inspirer og fortell historier. Bruk fagpersoner som fotograf, designer og tekstforfatter. La dem få vite alt om målgruppa før arbeidet starter. Sørg for at brosjyredesignet blir inspirerende, informativt og representerer bedriften på den måten dere ønsker.
Kontraster er designets viktigste våpen for å kunne kommunisere. Størrelse, farger, former, motiv, fonter, ja det meste! Her ligger hemmeligheten for å kunne styre leserens øyne akkurat dit du vil. Bruk av luft i brosjyredesignet vil styrke budskapet. Legg gjerne inn noen ekstra sider i brosjyren for å kunne tilby leseren pauser. Jo mer velbehag for leserne, dess mer vil de lese.
Hvilke fonter vil være riktige? Dette kan en designer svare på ut fra hvem som er målgruppa, hva slags produkt eller tjeneste det er snakk om eller hvilket uttrykk brosjyren skal ha.
En del har profilmanualer med oppsatte fonter som passer til logo og profil, men våg å tenke litt utenfor boksen. De riktige fontene vil gjøre budskapet lettlest og kanskje også imponere målgruppa.
Kort og godt: Bruk kvalitetsbilder.
Det kan selvsagt være at du har tatt noen gode bilder med mobilen. I så fall – la en fotograf forbedre disse. Unngå utenlandske generiske stock-bilder så langt det lar seg gjøre. Lurer du på hvorfor, kan du lese mer i artikkelen vår om kjøpebilder eller egne bilder.
Om mulig, legg en stor del av budsjettet på kvalitetsbilder, miljøbilder og situasjonsbilder som gjenspeiler din bedrift. For økt salg er det få snarveier når det kommer til bilder.
Som oftest brukes farger i tråd med firmaets profil, fra logoen eller kanskje fra nettsiden.
Tenk gjerne også kontrastfarger som fremhever disse fargene. Former fra logoen, fra bildene som brukes eller fra produktet som vises frem, kan være med på å gjøre brosjyredesignet mer interessant og spennende.
Brosjyredesign vil være med på å bygge din merkevare. Bruk gjenkjennelige elementer, en rød tråd, en farge fra logoen eller andre elementer for å forsterke merkevaren din.
La det aldri være noen tvil om hva du ønsker at leseren skal gjøre. Call to action kan brukes på hver side, etter hvert tema eller som en oppsummering bakerst i brosjyren. Bruk farger, luft og kontraster for å fremheve call to action hos leseren. Er du nysgjerrig på hva slags type CTA`s som kan brukes, har Crazyegg.com en fin artikkel på dette.
Velg det lille ekstra hos trykkeriet! Ikke bruk hele budsjettet på designet. Planlegg alt fra type papir til ferdiggjøringsteknikker som f.eks. spotlakk eller folie. Det leseren holder i hånden bør representere merkevarens eller firmaets kvaliteter. Det lille ekstra kan være utslagsgivende for at akkurat deres brosjyre blir med hjem.
Snakk med en ekspert på brosjyredesign! Send oss en epost på hei@driftreklame.no eller ring 959 12 449.