For veldig mange er det stille i disse corona-tider og det er mange bedrifter som sliter. Noen har litt å gjøre, men langt mindre enn vanlig, mens hos andre er bedriften stengt. Det betyr også at det ikke kommer penger inn. Og uten inntekt går det som kjent ikke rundt.
Lurer du på hva du skal gjøre nå? Her er våre 10 tips for hva du kan gjøre nå, for å spare penger og for å forberede deg på bedre tider!
Sliter du med likviditeten grunnet manglende inntekt? Kutt unødige kostnader.
I løpet av en måned er det mye man bruker penger på i bedriften. Mange små beløp som man kanskje ikke tenker så mye på, men som fort blir mye til sammen. Ta en gjennomgang av disse for å se hvor du kan spare. Softwarelisenser, Spotify, aviser, bedriftstrening osv.
Se om det er noen av disse du kan si opp, eller ta kontakt for å høre om muligheten for å fryse eller endre type abonnement. Kan du nedgradere telefonabonnementet ditt? Er det mulig å få redusert husleien for en periode?
Husk at situasjonen preger oss alle, og det er derfor ikke sikkert alle har økonomisk anledning til å utsette eller gi avslag til deg. Men spør man ikke, så får man heller ikke!
Ettersom veldig mange bedrifter som sliter har nedbemannet, måttet stenge eller er lite tilgjengelig av forskjellige årsaker, er det desto viktigere å opprettholde kontakten med kundene dine. Send dem en epost hvor du forteller om situasjonen – og la de vite at du er tilgjengelig, eventuelt på andre områder enn vanlig.
Det er også en god strategi å være ærlig. Det er ingen hemmelighet at det er mange bedrifter som sliter, og at du er ærlig med dette også overfor dine kunder så skaper du troverdighet. Det er ikke slik at det kun er suksesshistoriene som skaper troverdighet. Ærlighet skaper også tillit.
Nå er det roligere tider for mange bedrifter som sliter. Handelen har gått til bunns, og noe av det første mange sparer inn på er markedsaktivitetene. Dette mener vi er feil strategi.
Er det et tidspunkt man bør jobbe med markedsaktivitetene, så er det nå. Tiden er der, og det er viktig å bruke den til å kunne styrke posisjonen din i markedet. Se på hva dere gjør i dag, hva fungerer – hva fungerer ikke. Hvorfor konverterer ikke nettsiden, og hva engasjerer på sosiale medier.
Nå har du en kjempemulighet til å skape en dialog med kundene dine som kanskje også har litt ekstra tid. Det er lurt å gripe denne sjansen. Lag en plan for hva dere kan gjøre nå og hva som kan gjøres fremover. Markedsstrategien du la i desember vil garantert ikke passe nå – så her gjelder det å snu seg rundt.
Ta kontakt med en ekspert for å få hjelp til å styrke din posisjon i markedet, som en forberedelse til normale omstendigheter. For hverdagen kommer tilbake før eller senere.
Ofte blir nettsiden nedprioritert i en hektisk hverdag. Til og med hos oss som jobber med dette, ser vi tendensen når vi har mye å gjøre. Nå er tiden for å gjøre oppgraderinger.
Kjør en analyse og helsesjekk av nettsiden din, for å se på forbedringspotensialet. Da avdekker du alle tekniske svakheter, i tillegg til å finne tiltakene som gir økt trafikk. Riktige nøkkelord, design og funksjonalitet er også viktige områder som blir sjekket gjennom gjennom vår helsesjekk og analyse. Visste du for eksempel at det å ligge på førsteplass i Google kontra 10. plass gjør at du faller hele 70% i forhold til konvertering?
Å gjøre de riktige grepene er altså avgjørende for at kundene dine skal klikke på nettsiden din.
Les mer om hva helsesjekk og analyse betyr for din nettside her
Driver du en business der du har direkte kontakt med kundene, kan det se litt mørkt ut akkurat nå. Da er det viktig å forsøke å finne nye måter å nå ut til kundene.
En bar her i nærheten har begynt med hjemkjøring av drinker. Om det er en suksessfaktor, vet ikke vi – men det er iallfall en spennende vri på å drive bar i disse dager. Driver du en salong – selg produkter online. Du trenger ingen stor og fancy nettbutikk. Gjør det enkelt – informer via epost og sosiale medier, tilby hjemkjøring (eller send med posten) og ta betalt med VIPPS.
Andre måter å nå kundene dine er gjennom videomøter, webinarer eller informasjonspresentasjoner. Å tilby kunnskap er også en god måte å skape tillit og få trofaste kunder.
Står du fast, hjelper vi deg gjerne med å finne løsninger som passer din bedrift.
Enkelt forklart, er et årshjul en form for kalender hvor man setter opp alle markedsaktivitetene man har planlagt gjennom året. Å markedsføre i vilden sky er ingen god oppskrift på suksess. Klare målsetninger, en tydelig strategi og godt planlagte tiltak gir deg best sjanse for å oppnå suksess.
Et årshjul gir deg muligheten til å plassere de viktige – og riktige – tiltakene eller handlingene som må gjøres, for å oppnå dette. Ikke minst får du satt dem i et system slik at det passer med tid på året, andre aktiviteter, spesielle hendelser og i forhold til ditt oppsatte markedsføringsbudsjett.
Årshjulet definerer ikke nødvendigvis de spesifikke tiltakene i detalj, men gir deg en oversikt over fokusområder i de forskjellige periodene. Det at du allerede nå vet hva som skal gjøres om to måneder, gjør at du kan senke skuldrene og ha mer fokus på de daglige gjøremålene.
Det er ikke alltid lett å lykkes i sosiale medier, og vi ser altfor ofte at dette er et område det fortsatt er lite fokus på. Unnskyldningen er ofte «jeg har ikke tid». Selv om det burde være «har jeg råd til å la vær?».
Men digitale plattformer har kommet for å bli, og nå mer enn noen gang er det viktig å være aktiv. Vi ser at de som klarer å levere best i disse tider, er de som har hatt en god og langsiktig strategi rundt sosiale medier. Ved å være synlig i sosiale medier gjør du det lettere for kundene å finne deg – og å kommunisere med deg.
Sosiale medier kan føles overveldende når det er så mange kanaler. Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, TikTok. You name it. Du trenger selvfølgelig ikke være aktiv alle steder. Du trenger å være aktiv der kundene dine er. Og vet du ikke det, så må du finne ut av det.
Lag en strategi rundt bedriftens tilstedeværelse på sosiale medier. Hold hjulene i gang, og sørg for at du er synlig ved å være aktiv og planlegge frem i tid. Lag en publiseringskalender som forteller hva som skal publiseres, når, hvor ofte og av hvem. Det er også lurt å legge inn resultatene av det som publiseres, slik at du senere kan måle dette for å gjøre endringer.
Les mer om hvorfor det er viktig å være aktiv på sosiale medier her
Visste du at Google har sin egen plattform som gir deg økt synlighet på nett?
Du har kanskje sett når du søker på Google, kommer det opp noen bedrifter med mer informasjon i den høyre kolonnen?
Dette heter Google Min Bedrift, og er helt gratis. Det er en bedriftsprofil, og du kan se på det som et utvidet digitalt visittkort – hvor du kan formidle hvem du er, hva slags bransje du er i, kontaktinformasjon, åpningstider og hvilke produkter og tjenester du har. Du har også muligheten til å legge ut artikler og bilder.
I tillegg gir Google Min Bedrift kunder som finner deg via sin mobil, muligheten til å ringe direkte eller få en veibeskrivelse – noe som er helt uvurderlig dersom du ønsker at kundene skal komme til deg, som for eksempel; butikk, restaurant, musiker, frisør eller lignende.
Ikke minst gir Google Min Bedrift kundene dine muligheten til å komme med vurderinger og anmeldelser av din bedrift, noe som igjen skaper tillit hos nye potensielle kunder.
Av de millioner av daglige søk via Google sin søkemotor og karttjeneste, gir det deg derfor en mye større mulighet å bli funnet av nye kunder – og det helt gratis.
Vi pleier å si til våre kunder at det å ha en Google Min Bedrift profil bør sidestilles med å ha en nettside eller profil i annen sosialt medie.
Selv om Google Min Bedrift er en gratis tjeneste, er det fortsatt mange som kvier seg med å komme i gang. Om du synes dette virker uoverkommelig, kan vi hjelpe deg ved å sette opp plattformen for din bedrift. I tillegg kan vi se på hvordan du får de beste forutsetningene for å rangere høyt på søk.
Learning is everything; Lær deg noe nytt. Få mer kunnskap.
Når man opplever stillstand i bedriften, og er usikker på hvordan det skal gå – er det veldig lett å se mørkt på fremtiden. Forsøk å ikke gjøre det. Vi hører stadig folk snakke om at de gjerne skulle hatt mer tid til faglig utvikling, til egne prosjekter eller til å lære seg nye verktøy. For bedrifter som sliter er denne tiden kanskje perfekt til akkurat dette.
Ta det nettbaserte kurset du har tenkt på så lenge. Eller bli med på webinarer. Jobb med noe du synes er spennende, selv om dette ikke generer inntekt. Det finnes et hav av ulike kurs der ute, for alle ekspertiseområder og bransjer. Noen er gratis, mens andre koster penger.
Det er både energigivende og gjør det lettere å få tankene over på noe positivt når man får anledning til å fordype seg i noe som engasjerer.
Faglig påfyll gir en boost, og man blir enda bedre rustet for å ta i mot kundene
Er du usikker på hvor du kan hente faglig inspirasjon, kan vi anbefale å starte med å sjekke ut en av våre favoritter, Coursera. Her får du kurs fra verdens ledende universiteter - rett inn i din egen stue.
Hvem har vel ikke gamle papirer, utdaterte bøker, penner som ikke virker, ting som har gått ut på dato i forrige århundre liggende på kontoret?
Nå er tiden for å ta en real ryddesjau! Ved å rydde i skuffer, skap, lager og så videre – så rydder man gjerne også litt mentalt. Kvitt deg med gammel moro som har hopet seg opp – slik at du kan få en oversikt og bli klar for hverdagen når ting normaliserer seg.
Kanskje kan du endre litt på kontoret samtidig – male veggen eller bare ommøblere.
Uansett på hvilket nivå du fører ryddingen - så bidrar det til at det blir hyggelig å komme tilbake på jobb i en normal hverdag.
Trenger du hjelp til å få utført helsesjekk, komme i gang med noen av markedsaktivitetene dine, eller hvordan du skal nå ut til kundene dine på best mulig måte?
Vi tar gjerne en uforpliktende prat for å gi deg råd og tips!
Kontakt oss på hei@driftreklame.no eller ta kontakt via vår kontaktside.