Ansattportrett kalles også headshots. Med godt utførte portretter vil flere potensielle kunder ønske å kontakte nettopp dere. I denne artikkelen får du svar på mange av de vanligste spørsmålene som stilles i forbindelse med fotografering av de ansatte.
Visste du at når vi ser et bilde av en person, bruker vi kun 40 millisekunder på å trekke en konklusjon om vedkommende? Det er mindre enn ett tidels sekund. Et profesjonelt ansattbilde vil med andre ord øke sannsynligheten for at du gir et godt inntrykk. Studier viser faktisk at et profesjonelt bilde gir deg hele 36% større sannsynlighet for å bli kontaktet. Bedrifter med portretter av de ansatte har derfor et fortrinn overfor konkurrenter som ikke har ansattportretter på nettsiden sin.
Studier vist på Psyblog forklarer hvilken side av ansiktet som er å fornuftig å vise på et profilbilde. Ut fra et tilfeldig utvalg var venstresiden klart mest foretrukne side. Hvorfor? Venstre side vil normalt sett uttrykke mer følelser enn høyre side.
Om man ønsker å bli kontaktet, er det altså venstre side som gir størst sannsynlighet for at dét vil skje. Visste du at kunstnere gjennom århundrer har foretrukket å vise personers venstreside? Mona Lisa er kanskje det mest kjente eksempelet på dette.
Dette er en vurdering som bør tas for hele firmaet, slik at bildene får samme uttrykk. Her er det også gjort flere studier, blant annet på neurosciencemarketing.com der de forklarer om alt fra mengden smil til smil sett i sammenheng med hva øynene faktisk uttrykker. For å virke pålitelig og være attraktiv med tanke på å bli kontaktet, er et portrett med et smil å foretrekke. Jo større smil, jo mer vennlig og imøtekommende vil man bli oppfattet.
I følge forskere ved University of North Carolina Wilmington er direkte blikk det fornuftige valget om man ønsker å bli kontaktet.
Et direkte blikk på et headshot inviterer mottakeren til å ta kontakt. Ser du rett i kameraet vil du oppnå en forbindelse med de som er innom nettsiden og ser bildet ditt. Forstyrrende elementer som solbriller og hår foran øynene er det selvsagt best å unngå. Bruker du lesebriller i det daglige er det riktignok ingenting i veien for å bruke disse også på et ansattportrett. Det er fotografens oppgave å sørge for at det ikke blir gjenskinn eller at øyet er skjult av innfatningen.
Generelt kan man si at det bør velges nøytrale, gjerne tidløse klær som fremhever ansiktet. Klær med mønster eller sterke farger anbefales ikke. Om bedriftens profil tilsier det, kan det likevel være riktig å bruke for eksempel jakker i sterke farger. Dette kan om ønskelig være med på å fremheve bedriftens profil. Om man gjerne vil bruke farger i bildene, kan det være fornuftig med en mer nøytral ensfarget jakke utenpå det fargerike plagget. Da blir det fargesterke uttrykket noe dempet. For øvrig vil en best mulig samkjøring av disse tingene ofte resultere i et bedre resultat enn om det er «fritt frem» for den enkelte. Å avtale farger og type antrekk på ansattpotretter og andre bedriftsbilder er definitivt en stor fordel for å få det beste resultatet.
Mange bruker relativt små profilbilder - omtrent på størrelse med et frimerke. Det er mange ulike faktorer som er vesentlige for å tolke et ansiktsuttrykk. Denne tolkningen foregår svært raskt og ofte helt ubevisst. For å gjøre denne jobben enklere for leseren er det fornuftig at også grunnlaget er godt. Vi vil derfor anbefale å bruke relativt store profilbilder.
Studier viser at vi mennesker husker 65% av et visuelt innhold foran kun 10% av skrevet innhold. Det betyr at store nok, gode ansattportretter (og andre bilder på nettsiden) er et viktig konkurransefortrinn for å bli kontaktet.
Noen bedrifter tenker at de kan ta ansattportretter selv. De har et bra kamera – og det er en fin måte å spare penger, er det ikke?
Sannheten er at bilder, i likhet med en bedriftsprofil, er bedriftens ansikt utad. De ansatte skal representere bedriften – uansett om det er på ansattoversikt på nett, i en brosjyre eller pressemelding. Da er det å anbefale at bildene blir tatt i henhold til bedriftens profil, og på en helhetlig måte. Det handler altså ikke bare om å ta et «ok» bilde, men å få de ansatte til å se avslappet ut, at bildene har samme stil og ikke minst at bildene representerer bedriften slik dere faktisk ønsker å fremstå.
Hvor mye det koster å få tatt ansattportrett, avhenger blant annet av om bildene blir tatt i studio, hos kunden eller på annen lokasjon. I mange tilfeller kan det være både praktisk og tidsbesparende at de ansatte skal slippe å reise. Fotografen kan rigge til et studio med nøytral bakgrunn inne, bruke omgivelsene i bedriften– eller en kombinasjon av disse. Prisen avhenger også av hvor mye etterarbeid som skal gjøres, samt hvor mange flater det skal leveres bilder til. Pris på fotografering vil naturligvis også avhenge av hvor mange ansatte det er snakk om og hvorvidt det er en engangsfotografering eller en fast, langsiktig avtale. Store bedrifter vil i mange tilfeller ha mer eller mindre kontinuerlig behov for fotografering av nyansatte. Da er det ofte mulig å få til dette til en rabattert pris.
Når portrettene tas hos bedriften, kan det være veldig lurt at man samtidig sørger for andre typer bilder. Det kan være bilder av lokalene, arbeidssituasjoner eller bilder i miljø.
Når fotografen først har kommet til bedriften, er det ofte besparende å samtidig ta andre type bilder. Da slipper dere å be fotografen komme tilbake eller å kjøpe bilder fra en leverandør den dagen dere trenger bilder til brosjyre, nettsiden generelt, blogginnlegg eller sosiale medier. Bilder av lokaler eller arbeidssituasjoner er dessuten noe som er ideelt for "Google min bedrift".
Ønsker du å høre mer om hvordan gode bilde av de ansatte kan hjelpe din bedrift med å nå ut til potensielle kunder? Drift reklame & design har egen fotograf og lang erfaring med ansattportretter og annen fotografering i bedrift. Se gjerne våre referanser her. Sammen med deg kan vi finne løsninger for deg og din bedrift. Kontakt oss i dag!