Årsrapport. Smak på ordet!
Et ord som beskriver et dokument fylt med fakta, grafer og tall.
Men det skal egentlig ikke så mye til for at årsrapporten kan bli noe bedriften kan være stolt av. Fylles rapporten med tilgjengelig infografikk, flotte bilder og gode historier, kan den bygge kultur og bli viktig del av bedriftens markedsføring. Men først og fremst skal den selvfølgelig svare på noen helt konkrete spørsmål.
Det er noen krav fra myndighetene til hva en årsrapport skal inneholde. Hele poenget med en årsrapport er at man skal presentere årsregnskapet som består av resultat, balanse, kontantstrømoppstilling og noter. Dette er tørre fakta, men setter man opp dette i elegante og lett forståelige tabeller, så blir det interessant lesning. I tillegg skal en årsrapport inneholde årsberetningen som er styrets beskrivelse av årsregnskapet samt kommentarer til dette.
Se våre seks tips for hvordan du får en vellykket årsrapport
Hvorfor ikke la årsrapporten bli et virkemiddel i markedsføringen av bedriften, noe som kan bidra til å bygge og utvikle merkevaren? Bruk den til å fortelle de gode historiene fra året som har gått, og om planer som ligger frem i tid. Tilgjengeliggjør den i tillegg for kunder, jobbsøkere, politikere, presse, leverandører og andre målgrupper. Årsrapporten kan faktisk være med på å forme hvilken oppfatning folk har av bedriften eller organisasjonen.
Start arbeidet med årsrapporten i god tid i forkant av publisering, gjerne opptil et halvt år. Selv om regnskapet ikke foreligger er det mye som kan gjøres med årsrapporten.
Hvem skal skrive tekstene? Har man skriveføre i egen virksomhet eller skal man benytte seg av journalister eller tekstforfattere? Skal rapporten bygges opp rundt en konseptuell idé eller skal den utelukkende designes etter bedriftens grafiske profil? En konseptuell løsning krever at man finner den gode ideen og et tydelig budskap som man kan spinne rundt for å underbygge bedriftens merkevare.
Bruk visuelle virkemidler som bilder og grafikk til å blåse liv i tørre tall og fakta. Kanskje har din bedrift bilder fra virksomheten som kan benyttes for å skape liv og pauser i teksten? Det er viktig at bildene er av høy kvalitet og med god oppløsning, og at de er i samme stil og manér. Trekk ut deler av teksten som sitater, uthev viktige tall med diagrammer og infografikk, bruk farger og grafiske elementer til å fremheve og støtte budskapet. Alt dette er virkemidler som bør tas i bruk for å gi leseren av årsrapporten en god leseropplevelse.
Se et eksempel på årsrapport her
I vår digitale tidsalder er det mange som dropper å trykke årsrapporten, og legger heller ut en nedlastbar versjon på nettsidene. Det er en enkel løsning, men man mister mange kommunikasjonsmuligheter ved denne løsningen. En trykksak derimot gir et vell av muligheter når det kommer til valg av papir og trykktekniske finesser som igjen kan forsterke budskapet du ønsker å formidle. Det ene utelukker ikke det andre, så lag en flott trykksak, og la de som ønsker det laste den ned fra bedriftens nettside.
Vi kan hjelpe deg!
Nøl ikke med å ta kontakt om du trenger hjelp til utforming av din bedrifts årsrapport. Vi har bred kompetanse innen konsept, tekst, grafikk, tabeller, grafer og diagrammer, og leverer alltid en årsrapport du kan være stolt av.
Vår ekspert på årsrapporter heter Keno Trolid og du treffer han på 93433659 eller på keno@driftreklame.no.
Vi snakkes!